Saturday, February 13, 2010

Apabila baby menjerit.....

Hari ini saya melapangkan diri pergi bersama family ke submit, seberang jaya. Hajatnya nak relax kan diri. Kami menonton wayang jam 2 pm. Ok juga ceritanya. Kisah anak-anak dewa dewa juga lah. Satu lagi cerita kosmetik Holywood. Untuk release tension okelah. Habis menonton kami nak pulang.Tetapi tertangguh sebab anak dan isteri mahu ke ladies room. So hantarlah. Ketika menunggu, saya berada di lokasi atau tempat yang menyediakan fesiliti untuk baby bermain. Maksud baby ni saya khususkan kepana anak-anak berusia 1 setengah hingga 3 tahun barangkali. Satu kumpulan anak-anak kecil sedang bermain kenderaan kecil yang hanya boleh digerakkan menggunakan token RM 1. Riuh rendah si abang dan si adik berlari-lari kesana sini mengelilingi kumpulan kenderaan yang disediakan oleh peniaga cina untuk memancing kanak-kanak bermain di atasnya....ada bentuk kereta....kuda....ayam....ikan....dan pelbagai.....bentuk danmuziknya memang berhajat memancing anak-anak kecil.
Tetiba telinga saya berdesing mendengar jerikan si babay girl yang barang kali bertujuan memarahi abang-abangnya yangketika itu berebut menaiki kenderaankecil tersebut. baby girl ini sudahpun menunggang salah satu kenderaan yang ada. Si abang-abangnya asyik belari-lari tutun naik atas kenderaan yang tidak bergerak itu. Si ayah pula sibuk menyumbatkan RM 1 dalam mesin token bagi mendapatkan token. Puas sudah dijoloknya RM 1 ke dalam mesin untuk mendapatkan token tetapi mesin gagal berfungsi....baby girl terus menjerit.....eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sungguh nyaring.........kemdia terdengar....suara halusnya.....berambus..............ambus............ambus.........jangan........angan......angan.......pegi.......gi..... berulang-ulang kali........berselang seli dengan jeritan nyaringnya.........eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.
Si ayah terus memujuk......jangan jerit.........tunggu......nanti..........pada masa yang sama ia cuba mendapatkan token....namun mesin token sudah rosak. Akhirnya a menurunkan baby girl dan mendapatkananak-anak boys yang lain supaya tidak lagi nerlari dan berebut mainan kaku itu.......tidak tahan dengan jeritan dan suara ....perkataan baby girl tadi...... si ayah bertindah mententeramkan mereka....Saya lantas beredar bila anak dan isteri keluar dari ladies room.

Teringat kes serupa sebelum ini.
JAYAJUSCO, ketika sedang keluar dari Rest room, terdengar jeritan anak kecil cukup nyaring....eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Saya dan isteri tercari-cari mana datang suara nyaring sungguh.......cari punya cari melintas seorang anak kecil berketurunan cina.......kecil saja baby boy ni. Suara cukup nyaring......rupa-rupanya sedang berseronok dengan abang-abangnya yang begitu galak mengacahnya........

Sebelum itu di MC Donald.
Ketika sedang menikmati McFlury bersama isteri di satu sudut.....telinga kami dibinggitkan dengan jeritan anak kecil.....baru setahun kut usiannya.....baru dapat kaki kata orang. Bermain dengan abangnya....menjerit eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.......terkekeh kekeh tertawa baby ni.......bila abang-abangnya mengacahnya.......eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ia menejrit lagi.....abang seronok.....kakak seronok.........mak dan ayah issssssssssssssssssssssssssssssss cuba memberi isyarat supaya tidak menjerit......abang dan kakak terus mengacah baby....dan babay terus menjerit......berulang-ulang....kakak seronok.....abang seronok.....mereka belari tutun naik tangga play ground di MCDonald.
mereka bermain sampai puas..... hanya beredar bila ayah dan ibu habis makan.

KESIMPULAN.
Apakah jeritan itu sebenarnya satu cara baby menyampaikan maksud. Apakah jeritan itu satu pesanan tentang amaran.....ancaman........threat. Apakah jeritan anak kecil merupakan satu bentuk kaedah untuk mereka berkomunikasi dengan orang lain.....tanda mereka suka atau tak suka terhadap sesuatu. Jika tak suka kepada opponent anak kecil ini akan menjerit........supaya penjaganya membantu baby ini mengecapi hajatnya. Atau....ia sebagai satu cara untuk mereka menyatakan keseronokannya......sehingga bila dirasakan perbuatan tersebut mencancam mereka ......baby akan menjerit......

No comments: